fredag den 8. februar 2013


Ingen sommer uden Lathyrus.

Jeg har lige fra barnsben lært, at der ingen sommer er uden Lathyrus, for i mine forældres have blev der altid sået Lathyrus og det var den helt almindelige blanding med forskellige farver, som vi klippede ind i vaser i rigt mål, og som også blev forærede væk til venner og bekendte.

Siden har jeg ikke kunne forestille mig en sommer uden synet og duften af Lathyrus, så derfor har jeg den også altid selv i haven – men ikke den blandede fra min barndom, for jeg vil gerne selv ”styre” farverne.


Jeg har lige modtaget de Lathyrus-frø som jeg har bestilt hos Isabella Smith, og den første jeg bestilte er –Cupid Mahogany- og den har jeg aldrig haft før, så den glæder jeg mig til. Det er en lille type som skulle blive omkring 7 cm. og som skulle være god at anvende i krukker.

 De to næste er -Black Diamond og Wiltshire Ripple- og dem blander jeg altid, for jeg synes de passer rigtig godt sammen og bliver altid plantet i mit lyserøde bed som også rummer f.eks. lyserøde høstanemoner, New Dawn rosen, Niobe Clematis og Japansk dværgahorn ”garnet”.


Der røg også et par lilla varianter med ned i kurven, nemlig –Blue Velvet og Charlie’s Angel-. 


Jeg ved ikke om I har det lige som mig, men jeg kan næsten genkalde mig duften af Lathyrus og jeg tror faktisk det er hovedårsagen til, at jeg MÅ have den i haven hvert år. I øvrigt husker jeg tydeligt, at den i sin tid var at finde i min brudebuket, og den gang tænkte jeg, at det valg ramte plet.

14 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig: Lathyrus SKAL man have :-)

    SvarSlet
  2. Godaften Anita.Jeg kan også godt fremkalde duften af Lathyrus.......og den er rigtig dejlig.
    Skønne farver du har valgt.Jeg såede dem også sidste år.Det var C.D. udvalg,og de blev rigtig flotte.Min søster fik nogle små skud,og de blev helt overvældende.Det var de lyse lavendelfarvede.Rigtig god aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det er rigtigt jeg så godt CD havde lavet en lathyruspakke som så virkelig dejlg ud - den havde jeg helt glemt ;0) hvordan kan det lade sig gøre ? Den er da endnu ikke kommet på markedet i år ?
      God Weekend
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  3. Jeg ved min hustru har det på samme måde, ingen sommer uden lathyrus, jeg holder da nu også selv meget af duften. Ellers har thompson and morgan.co.uk også mange ærteblomster.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Jeg har faktisk aldrig fået handlet hos thompson and morgan, men har haft luret lidt på deres hjemmeside (det er dog år siden), så det kan godt være jeg skal kigge forbi igen. De sidste år har jeg købt mine frø hos Frøtorvet hvilket jeg har været rigtig glad for, men i år var vi nogle kolleger da faldt over Isabella Smith's frø, så dem glæder jeg mig til.
      God weekend
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  4. I min have er der også lathyrus hver eneste sommer, den kan jeg heller ikke undvære. Og som dig bestemmer jeg også selv farverne. Det er nogle fine sorter du har valgt.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Ja, jeg har selvfølgelig bemærket, at du er meget stringent i hvad du sammensætter - det ser bare så godt ud.
      Jeg synes jeg har fundet nogle fine sorter, men da jeg skrev indlæget tænkte jeg, at jeg nu mangler en hvid !
      God Weekend
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  5. Jeg har i flere år haft en staudelathyrus, som jo ikke dufter, men som jeg har plukket mange buketter fra. Men ellers har jeg ikke haft lathyrus som fast indslag i haven, men havde sidste år og nu er jeg vist solgt, så jeg må have dem i haven igen i år.

    Jeg har læst et sted, at de ikke kan gro det samme sted år efter år grundet jordtræthed. Har du erfaringer med, at de kan gro samme sted eller flytter du dem hver år?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Det er rigtigt at det kan være et problem at have Lathyrus samme sted år efter år, så der hvor jeg gerne vil have dem samme sted som de stod året før, udskifter jeg jorden. Sjovt du også er blevet "grebet" af lathyrusfeber ;0)
      God Weekend
      Mange hilsner
      Anita

      Slet
  6. Ja, lathyrus er helt uundværlig, det er de også i min have. I nogle år nøjedes jeg med staudeudgaven, men den manglende duft i disse har gjort at jeg også er begyndt at dyrke de dejlige duftende etårige igen. For de hører bare med til en rigtig sommerhave! Dejlige farver du har valgt :)
    Fortsat god weekend

    SvarSlet
  7. Kære Anita
    Jo jeg har det som dig der skal være Lathyrus i haven, i krukker og i vaserne inde og gerne i industrielle mængder. De sorter du har valgt er smukke i farverne. Det er utroligt så mange forskellige der findes.
    I min barndom såede min far lathyrus op ad juletræet og det var også en blandet poser, jeg tror slet ikke man kunne få dem farvesorteret dengang. Nogle gange sår jeg en blanding af de frø jeg selv har høstet i en krukke, men ude i bedene skal de være tone i tone:o)
    Lathyrus i brudebuketten - det lyder smukt og duftende dejligt:o)

    SvarSlet
  8. Dejlige lathyrus frø, du har valgt, især den første er lige min smag. Jeg har staudelathyrus i to forskellige farver, men i år vil jeg forsøge mig med at så dem som Lisbeth herover har givet råd om, altså i marts i en stor potte, det lyder nemt, lige noget for mig :)

    SvarSlet
  9. Åh ja... lathyrus skal der til, dog i skarp konkurrence med andre klatreplanter, så det kan være svære valg hvert år. I år har jeg valgt nogle sart lyslilla, men jeg er vild med de mørke du viser, men der er altså lukket for flere frøkøb.... (tror jeg nok... ;o)

    SvarSlet