fredag den 30. november 2012

Til kamp mod lusene!
Som nogen måske vil kunne huske har jeg tidligere nævnt, at jeg de sidste par vintre har været ved at kyle mine to opstammede fuchsia ud, da jeg i løbet af vinteren har haft rigtig svært ved, at holde lusene fra dem.
På et plantemarked jeg besøgte i sommer var Det Danske Fuchsia Selskab repræsenteret, og der fik jeg det råd, at jeg inden jeg tager mine fuchsia ind for vinteren ”rasper” alle blade og blomster af og ydermere klippe dem godt ind, samt plante dem om.
Da det blev for koldt til at fuchsiaerne kunne klare sig udendørs havde jeg ikke lige tid til at ”få ordnet dem”, så de kunne komme ned i drivhuset sammen med de andre planter jeg opbevarer vinteren over.
Derfor blev de midlertidig flyttet ind i vores cykelskur hvor de efterhånden har stået nogle uger, men nu hvor metrologerne har varslet endnu koldere vejr måtte jeg se at få dem ordnet.
Som sagt så gjort, og her ses så resultatet, jeg har dog ikke klippet dem ind endnu, men de blev inden flytningen til drivhuset, oversprøjtet med sæbevand både på de barkede stammer og på selve grenene. Så nu er jeg godt nok spændt på at se, om indgrebet har den ønskede effekt!
Jeg er godt klar over at "træerne ikke vokser ind i himmelen", så jeg regner selvfølgelig med, at skulle være over dem med sæbevandet løbende, men hvis bare jeg nu har fået lidt bugt med det fra starten, så bliver det forhåbentlig ikke så slemt ?

Det var i sidste øjeblik jeg fik dem i drivhuset, for nu er sneen så småt begyndt at dale ned om ørerne på os, og jeg håber virkelig ikke det er starten på noget som bliver konstant, for jeg er slet ikke klar til, at haven allerede nu skal lukkes ned for vinteren.
Jeg mangler stadig at få lagt en del løg som nu og her er det vigtigste at få ordnet. Men jeg har også en del andre gøremål jeg rigtig gerne ville havde på plads inden vinteren kommer, men nu får vi se, løgene må jeg i hvert fald se at få i jorden i weekenden.

Det bliver nu dejligt når der igen kommer blade og blomster på !

6 kommentarer:

  1. Godaften Anita.Det er da også en flot stor en af slagsen du har.Jeg er klar til vinteren.Alt er taget ind i drivhuset og udestuen.Så nu håber jeg ikke at det bliver alt for koldt om natten.Men ellers må der fiberdug over de sarte planter.
    Godnat herfra knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja de gør jo ikke megen "væsen" af sig uden blade og blomster, men jeg synes faktisk de er rigtig fine når de står i fuld flor! Vi har isoleret vores drivhus med bobleplast og havde da også lidt varme på varmeovnen der nede i nat.
      Du må have en rigtig god weekend.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  2. Ja de er helt sikkert kønnest med blomster. Håber du kan holde lusene væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja når de virkelig står på deres højeste, kan man stort set kun se blomster og ikke bladene.
      Du må have en rigtig god weekend.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  3. Hej Anita.
    Gad vide om du nåede, at få lagt de sidste løg, eller om du også fik 10-15 cm sne i weekenden. Ellers må du jo lægge løgene i potter og krukker. Det kan jo også blive fint.
    Håber du får held med at undgå lus.
    Venlig hilsen Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene
      Hyggeligt du kiggede forbi her på bloggen.
      Nej jeg nåede desværre ikke at få de sidste løg i jorden inden sneen indtog det hele. Så du har ret i, at det vil være en god ide at jeg finder nogle potter frem jeg kan putte dem i, for sne og frost forlader os jo nok ikke lige med det første - det må jeg se at få gjort !
      God weekend.
      Have hilsen
      Anita

      Slet