mandag den 1. oktober 2012

Det giver en speciel stemning i drivhuset at få citrus træerne ind….
Jeg nyder virkelig den stemning og duft de giver når citrus træerne igen kommer ind i drivhuset, men når det så er sagt, bliver jeg også lidt vemodig nå vi kommer hen på denne årstid hvor citrus træerne igen skal ind, for så er det blot et spørgsmål om tid, før det hele lakker mod ”enden”.
Men der er heldigvis stadig nogle uger til, at drivhuset skal isoleres med bobleplast, for at være opbevaringssted for alle de frostfølsomme planter, som skal ind for vinteren.
I denne mellemliggende periode, nyder vi altid at være omgivet af citrus træerne som er det første der bliver taget ind for vinteren.


Vi er 4. generation der har dette "pengetræ" - så vi prøver ihærdigt at passe på det.
Det bliver flyttet  fra haven via drivhuset og så ind i stuen hvor det tilbringer vinteren. 
Som jeg ved nogen af jer har bemærket, har jeg ikke været så meget på bloggen her på det sidste, og jeg har da heller ikke fået gjort så meget ude i haven, men jeg har nu været lidt i gang med saksen.
Det var lige hvad jeg fik taget billede af, men jeg har nu fået klippet lidt flere "kugler".
Som nogle måske vil kunne huske, købte jeg de to myrter i sommer på haveudstillingen Mit hjem er mit slot, og det er nu tredje gang de får klippet ”parykken”, så nu er de efterhånden ved at få en rimelig facon.



14 kommentarer:

  1. Hej Anita,

    Tak for sidst.
    Det var super hyggeligt.
    Men jeg kom hjem med min egen adresse ;-)
    Så kan du ikke sende oplysninger til mig på Anne@axelsson.dk
    Smukke store citrus og enormt pengetræ. Forstår godt du passer på det hele. Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      ;0))))) ja jeg er også kommet hjem med min egen adresse, ha ha ha jeg tænkte nok at det var det der var sket ! Pengetræet blev i sin tid købt til et hotel min mands oldeforældre ejede (jeg forestiller mig at det har stået i vindueskarmen der) så det er for os rigtig sjovt at vi nu har det her (hotellet er for længst revet ned).
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  2. Tak for billeder af dine klippede myrter, jeg har også en, og har forgæves ledt og spurgt om hjælp til, hvordan man gør. Jeg har vist ikke været ihærdig nok med klipningen, kan jeg se.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Som du kan se klipper jeg tæt, jeg har dog "KUN" mine egne erfaringer ud i klipperiet, men det synes jeg virker !
      God dag
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  3. Godaften Anita.Dejligt at du er "på" igen.Hvor ser der bare godt ud i dit drivhus,med alle de smukke planter.Kan se at du også godt kan lide at formklippe.Flotte myrter.Har aldrig haft sådan nogle.
    Godnat herfra knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja, der er godt nok også sket en masse her i blogland i den mellemliggende periode - og det er jo super dejligt! Det er rigtigt jeg kan lide at formklippe da jeg synes de formklippede planter, giver en god struktur i haven. Jeg har som vi har skrevet sammen om tidligere dog nogle tuja jeg er lidt usikker på hvordan jeg skal gå til, men måske jeg bare skal "springe" ud i det.
      God dag
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  4. Der er altså så smukt i dit drivhus, og jeg er imponeret over dine myrter. Jeg købte selv et for 2 år siden, og første år var det meget flot. Det stod i stuen hele vinteren, og så tror jeg det kom for tidligt ud i vores væksthus. I hvert fald ser det herrens ud nu. Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre for at redde det. Du har måske en god ide? :))
    Hyggeligt at møde dig i Lyngby.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Jeg er ikke mester i myrter, men jeg har dog gjort mig den erfaring, at hvis man klipper tæt fra det tidlige forår og en 3-4 gange ialt i løbet af sommeren så bliver de tætte.
      Ja, det var rigtig hyggeligt at mødes i Lyngby - altid dejligt med en god havesnak!
      God dag-
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  5. Det ser rigtig godt ud i dit drivhus.
    De to myter er da ved at tage form. Det skal nok blive godt.
    Gode billeder.
    Ha´ en god tirsdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha'.
      Ja myrterne begynder at "ligne noget", så nu skal jeg bare holde liv i dem vinteren over.
      God dag.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  6. Hej Anita
    Rigtig dejligt med et nyt spændende indlæg - jeg håber du har det meget bedre :-)
    Jeg kan godt forstå du er ude i god tid med dine smukke planter, så frosten ikke overrasker.
    Jeg havde også et stort Pengetræ (jeg har nu altid kaldt dem Paradistræ) engang som kom i blomst, fordi jeg glemte at vande det i måneder ( havde lige fået mit første barn).
    De formklippede ser bare godt ud! Jeg har en Taks som jeg skal tage mod til at klippe i - har ingen erfaring men synes det løfter haven meget.
    Rigtig god dag,
    Kh
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Jo tak jeg er i bedring og har nu været raskmeldt i 2½ uge, så det er dejligt, men det er selvfølgelig også hårdt at starte op igen !
      Det lyder da også meget bedre at kalde det et paradistræ, jeg har faktisk altid haft det lidt svært med det der pengetræ - jeg har aldrig set denne plante i blomst.
      Jeg har det præcis lige som dig, jeg synes også haven bliver løftet af de formklippede, det giver mere struktur.
      God aften
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  7. Det er en super dejlig stemning der er i jeres drivhus og jeg forstår godt at I nyder det lige nu hvor I har mulighed for at forlænge sæsonen inden det isoleres.
    Myrterne er blevet rigtig fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha´ vi nyder også drivhuset meget - jeg har haft pigefrokost der nede i dag, hvilket var rigtig dejligt, man føler jo stadig man sidder i haven selv om det er "indendørs".
      Ja myrterne har fået lidt facon, så det er dejligt.
      God aften
      Have hilsen
      Anita

      Slet