lørdag den 19. maj 2012

En DEJLIG dag i Peter Hansens Have .
Jeg har rigtig mange gange, og i forskellige forbindelser hørt om Peter Hansen, og i starten tænkte jeg HVEM ER PETER HANSEN ?
 Men efterhånden fandt jeg ud af, at det var Peter Hansen fra Peter Hansens Have på Vestlolland der blev refereret til http://www.peterhansens-have.dk/

Nu har jeg endelig selv haft lejlighed til at besøge haven, og jeg kan sige det kort – det var en FANTASTISK OPLEVELSE. Vi tilbragte tre timer i haven, og det var en rigtig rigtig fin dag.
Jeg vil samtidig bemærke, at jeg er glad for, at vi besøgte haven medens rhododendron og azalia blomstrede, for en stor del af haven er beplantet med netop rhododendron.

Haven er på 30.000 kvm så der er selvfølgelig meget andet end rhododendron at komme efter, og derfor vil haven selvfølgelig være et besøg værd, også på andre tider af året !
I brochuren om haven oplyses det:
At her er tale om en helt unik plantesamling, som regnes for en af Nordeuropas største i privateje. I samlingen er bl.a. mere end 1000 forskellige rhododendronhybrider og – arter, samt over 700 forskellige hosta, ca. 500 forskellige Hemerocallis og omkring 400 forskellige Pæoner, samt i hundredevis af forskellige træer, buske og andre spændende planter.


Vi havde virkelig fået kameraet op af ”lommen”, og derfor er det svært at vælge det ene billede ud frem for det andet, så derfor kommer der en del billeder, som jeg vil lade tale for sig selv.







11 kommentarer:

  1. Tak for billeder, der ville jeg frygtelig gerne hen, jeg havde netop planlagt en tur, men desværre tager det alt for lang tid at køre dertil fra Kalundborg, så vi må lige se, hvad vi gør. Det ser så spændende ud.
    Hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Het var super spændende.
      Du må prioriterer en overnatning, selv om det selvfølgelig bliver en ekstra omkostning, men så kan du jo også nå et par haver mere.
      Håber du kommer afsted - God tur !
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  2. Nej, hvor ser det spændende ud. Jeg har godt nok hørt om den, men måske skulle jeg starte bilen og køre sydover :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det kan kun anbefales, selv om der er laaaangt.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  3. Tak for de skønne billeder fra den specielle have. Jeg har godt læst om den før, og jeg ville også utroligt gerne besøge den en dag. Så tak for fiffet om, at det måske er bedst at se den på dette tidspunkt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ville selv føle "jeg gik glib af noget" hvis jeg ikke kom når rhododendronerne blomstre. Der er en hel afdeling kaldet Rhododendron Skoven som stort set kun er beplantet med rhododendron, lige som der er rhododendron ind i mellem også i andre området.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  4. Der har jeg aldrig været ej heller hørt om stedet. Tak fordi du delte, det sted ser da fantastisk ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak - dejligt hvis det har givet lidt inspiration.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
  5. Ja da, dine billeder fortæller da virkelig haven er fantastisk! Den må huske når jeg kommer på de kanter. Skøn tur jeg fik her i hvert fald :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt du kiggede forbi min blog og dejligt at du fik inspiration med på vejen.
      Have hilsen
      Anita

      Slet
    2. Hvem er Peter Hansen? Det skriver du ikke noget om, jeg kender ham.Peter Hansen er lige så spændende som haven.Husk han har selv lavet det hele.
      Hilæsen Villy

      Slet